Vi har valgt at undersøge websiden SUPERBOG
Målgruppe: indskoling og mellemtrin.
Opgave 2: Vælg et af læremidlerne og lav en vurdering i grupper af 2-3 personer ved hjælp af følgende læremiddeltjek fra læremiddel.dk: Evaluering af digitale læremidler.
EVALUERING
AF DIGITALE LÆREMIDLER- Superbog.
DIDAKTISKE
LÆREMIDLER I
Platforme:
temaportaler, fagportaler, fagsystemer og supplerende hjemmesider
Indholdskvalitet
•
Er
læremidlet autentisk og relevant? Behandler det emner og problemstillinger på
en meningsfuld måde, der kan relateres til elevernes hverdag og det omgivende
samfund?
Fokus på læsestrategier -et delelement
•
Er
dets indhold eksemplarisk? Repræsenterer det almene og væsentlige dele af et
fag, der samtidig relaterer til elevernes problemhorisont?
Ja det relevant og eksemplarisk, da eleverne kan vælge at læse det som optager dem individuelt, og på forskellige niveau.
•
Har
det en transferværdi, dvs. kan det bruges til noget, der rækker ud over den
aktuelle skolesammenhæng?
For at kunne begå sig i samfundet skal man kunne
afkode skriftsproget.
•
Er
det troværdigt og pålideligt? Formidler det viden på en fyldestgørende måde, der er opdateret i forhold
til ny faglig og pædagogisk viden? Stemmer det overens med gældende
læreplaner?
Det er læsetræning, og
elever får en litteraturoplevelse, som de kan forholde sig i forhold til andre emner i
livet. Lave sammenkædning mellem de litterære oplevelser.Stille spørgsmålstegn ved livet via litteraturen.
Omfang
•
Rummer
læremidlet et bredt repertoire af indhold, så det henvender
sig til flere brugere med forskellige typer af behov, forudsætninger og
interesser?
Ja det kan det godt, da det har et bredt udbud af
forskellige genre, som gerne skulle kunne fænge alle elever.
•
Er det rimeligt dækkende og fyldestgørende
i forhold til et fag eller et fagligt område? Nej, da dette område kun en lille område af danskfaget.
Men det dækker fagområdet læsning, og til aldersgruppen til og med 6 klasse.
•
Er
det muligt at tilrettelægge en varieret undervisning? Rummer det en variation af metoder og
indholdstyper? Er der inspiration til tilstrækkeligt med
forskelligartede elevaktiviteter?
Det er ikke
muligt at lave den store variation ud fra denne hjemmeside.
•
Er
der en afbalanceret faglig vægtning? Er der en overvægt af en bestemt type indhold eller aktiviteter?
Siden er vildt specifikt -
kun målrettet en del af danskfaget, nemlig læsetræning.
Differentiering
•
Lægger læremidlet op til
undervisningsdifferentiering? Er det muligt at tilrettelægge en differentieret
progression, der er tilgængelig for flere typer af elever, så flere lærer mere?
Er der vejledning til læreren i undervisningsdifferentiering?
Ja , i takt
med at eleven får trænet sin læsestrategi, vil man kunne øge sværhedsgraden.
Det er individuelt målrette den enkeltes læsestrategi. Læreren har mulighed for
at følge den enkelte elevs bogvalg. Derved få en dialog, lægge en differentieret
strategi fremadrettet.
•
Støtter det undervisningsdifferentiering
direkte gennem redskaber til stilladsering, organisering,
lærerstøtte?
Superbog stilladsere
eleverne i deres læsetræning. De får hjælp til at understøtte deres læsning
via et digitalt læremiddel. Tekst, oplæsning via enten enkelte ord og hele siden.
Læreren kan
bruge det til at følge elevens læseudvikling.
Læreren kan
sidde med den enkelte elev.
•
Er
indhold og aktiviteter forståelige i form af en struktur og kompleksitet, der
modsvarer elevernes sociale, kognitive og emotionelle kompetencer?
Ja Superbog
har en god struktur.
•
Har
indhold og aktiviteter en grad af åbenhed, alsidighed og kompleksitet, så alle
elever bliver engageret og udfordret som deltagere i undervisningen?
Åbenhed er
der, men alsidigheden og kompleksiteten er meget smal i og med det er målrettet
læsning.
Genbrugelighed
•
Fungerer
læremidlet sammen med andre læremidler, som lærer og elever har adgang til?
Ja det går
fint i samspil med den fysiske gode gamle bog, og på I-pad, tablets.
•
Er det et åbent eller lukket system? Kan
det integreres med skolens intranet (fx SkoleIntra eller Fronter) eller
porteføljeværktøj? Kan
elevernes produkter downloades og bruges i andre sammenhænge?
Det er lukket
uni-login system, som kan placeres som en fane på intra, da alle børn har et
uni-login.
Eleverne kan kun dele arbejdet på denne siden via en boganmeldelse/vurdering på klassens fællesside.Ellers kan de via fysisk dialog videndele.
•
Er
det muligt og tilladt at redigere og/eller integrere indholdet (billeder,
animationer, tekster) i lærerens og elevernes eget arbejde?
Nej
•
Er der tilstrækkelige rettigheder til
systemet? Er der adgang til systemet eller de producerede produkter i den tid eleverne
går på skolen og efterfølgende? Kan elevarbejdet overføres
til andre systemer?
Det er et læremiddel, som skolen målrettet
skal betale for pr.elev/ klassevis/antal elever på skolen. Det kan benyttes på en computer eller I-pad.
Brugervenlighed
.
•
Har
læremidlet appel og er det appetitvækkende?
Det er bestemt visuelt appetitvækkende. Det er overskueligt
•
Har
det en god navigationsstruktur (ved man, hvor man er, og hvor man kan komme
hen)? Er det nemt at orientere sig i
grafik, layout, design, overskrifter, link, tekstbokse, fremhævede
nøgleord mm.?
Strukturen
er go, overskueligt. Nemt at navigere rundt i.
•
Er det fleksibelt (gode genvejstaster, høj
grad af frihed, brugerkontrol, fejlvalg kan nemt omgøres)? Udnyttes computerens
interaktive potentiale hensigtsmæssigt?
Der ikke
mange muligheder, men dem der er, fungerer fint
• Fungerer det teknisk? Er det let
og ukompliceret at logge ind? Responderer læremidlet hurtigt? Er det let at
gemme og finde produkter? Er der integreret hjælp
til at løse tekniske
problemer? Er der tilpas begrænset, men tilstrækkelig og forståelig fejlmelding
og brugervejledning?
Det fungerer rigtig nemt. Det er tilpas
begrænset, så der ikke kan gå så meget i kuk.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar