tirsdag den 29. oktober 2013

Vælg et læremiddel og lav en vurdering via laermiddeltjek.dk

I dag skal Susanne og jeg arbejde med følgende opgave:
Vi har valgt at undersøge websiden SUPERBOG 
Målgruppe: indskoling og mellemtrin.


Opgave 2: Vælg et af læremidlerne og lav en vurdering i grupper af 2-3 personer ved hjælp af følgende læremiddeltjek fra læremiddel.dk: Evaluering af digitale læremidler.


EVALUERING AF DIGITALE LÆREMIDLER- Superbog.

DIDAKTISKE LÆREMIDLER I
Platforme: temaportaler, fagportaler, fagsystemer og supplerende hjemmesider

Indholdskvalitet
Er læremidlet autentisk og relevant? Behandler det emner og problemstillinger på en meningsfuld måde, der kan relateres til elevernes hverdag og det omgivende samfund?
 Fokus på læsestrategier -et delelement
Er dets indhold eksemplarisk? Repræsenterer det almene og væsentlige dele af et fag, der samtidig relaterer til elevernes problemhorisont?
Ja det relevant og eksemplarisk, da eleverne kan vælge at læse det som optager dem individuelt, og på forskellige niveau.
Har det en transferværdi, dvs. kan det bruges til noget, der rækker ud over den aktuelle skolesammenhæng?
For at kunne begå sig i samfundet skal man kunne afkode skriftsproget.
Er det troværdigt og pålideligt? Formidler det viden på en fyldestgørende måde, der er opdateret i forhold til ny faglig og pædagogisk viden? Stemmer det overens med gældende læreplaner?
Det er læsetræning, og elever får en litteraturoplevelse, som de kan forholde sig i forhold til andre emner i livet. Lave sammenkædning mellem de litterære oplevelser.Stille spørgsmålstegn ved livet via litteraturen.
Omfang
Rummer læremidlet et bredt repertoire af indhold, så det henvender sig til flere brugere med forskellige typer af behov, forudsætninger og interesser?
Ja det kan det godt, da det har et bredt udbud af forskellige genre, som gerne skulle kunne fænge alle elever.
Er det rimeligt dækkende og fyldestgørende i forhold til et fag eller et fagligt område? Nej, da dette område kun en lille område af danskfaget. Men det dækker fagområdet læsning, og til aldersgruppen til og med 6 klasse.

Er det muligt at tilrettelægge en varieret undervisning? Rummer det en variation af metoder og indholdstyper? Er der inspiration til tilstrækkeligt med forskelligartede elevakti­viteter?
Det er ikke muligt at lave den store variation ud fra denne hjemmeside.


Er der en afbalanceret faglig vægtning? Er der en overvægt af en bestemt type indhold eller aktiviteter?
Siden er vildt specifikt - kun målrettet en del af danskfaget, nemlig læsetræning.

Differentiering
Lægger læremidlet op til undervisningsdifferentiering? Er det muligt at tilrettelægge en differentieret progression, der er tilgængelig for flere typer af elever, så flere lærer mere? Er der vejledning til læreren i undervisningsdifferentiering?
Ja , i takt med at eleven får trænet sin læsestrategi, vil man kunne øge sværhedsgraden. Det er individuelt målrette den enkeltes læsestrategi. Læreren har mulighed for at følge den enkelte elevs bogvalg. Derved få en dialog, lægge en differentieret  strategi fremadrettet.
Støtter det undervisningsdifferentiering direkte gennem redskaber til stilladsering, organisering, lærerstøtte?
Superbog stilladsere eleverne i deres læsetræning. De får hjælp til at understøtte deres læsning via et digitalt læremiddel. Tekst, oplæsning via enten enkelte ord og hele siden.
Læreren kan bruge det til at følge elevens læseudvikling.
Læreren kan sidde med den enkelte elev.
Er indhold og aktiviteter forståelige i form af en struktur og kompleksitet, der modsvarer elevernes sociale, kognitive og emotionelle kompetencer?
Ja Superbog har en god struktur.
Har indhold og aktiviteter en grad af åbenhed, alsidighed og kompleksitet, så alle elever bliver engageret og udfordret som deltagere i undervisningen?
Åbenhed er der, men alsidigheden og kompleksiteten er meget smal i og med det er målrettet læsning.
Genbrugelighed
Fungerer læremidlet sammen med andre læremidler, som lærer og elever har adgang til?
Ja det går fint i samspil med den fysiske gode gamle bog, og på I-pad, tablets.
Er det et åbent eller lukket system? Kan det integreres med skolens intranet (fx SkoleIntra eller Fronter) eller portefølje­værktøj? Kan elevernes produkter downloades og bruges i andre sammenhænge?
Det er lukket uni-login system, som kan placeres som en fane på intra, da alle børn har et uni-login.
Eleverne kan kun dele arbejdet på denne siden via en boganmeldelse/vurdering på klassens fællesside.Ellers kan de via fysisk dialog videndele.
Er det muligt og tilladt at redigere og/eller integrere indhol­det (billeder, animationer, tekster) i lærerens og elevernes eget arbejde?
Nej
Er der tilstrækkelige rettigheder til systemet? Er der adgang til systemet eller de producerede produkter i den tid eleverne går på skolen og efterfølgende? Kan elevarbejdet overføres til andre systemer?
Det er et læremiddel, som skolen målrettet skal betale for pr.elev/ klassevis/antal elever på skolen. Det kan benyttes på en computer eller I-pad.
Brugervenlighed .
Har læremidlet appel og er det appetitvækkende?
Det er bestemt visuelt appetitvækkende. Det er overskueligt

Har det en god navigationsstruktur (ved man, hvor man er, og hvor man kan komme hen)? Er det nemt at orientere sig i grafik, layout, design, overskrifter, link, tekstbokse, fremhæ­vede nøgleord mm.?
Strukturen er go, overskueligt. Nemt at navigere rundt i.
Er det fleksibelt (gode genvejstaster, høj grad af frihed, brugerkontrol, fejlvalg kan nemt omgøres)? Udnyttes com­puterens interaktive potentiale hensigtsmæssigt?
Der ikke mange muligheder, men dem der er, fungerer fint
Fungerer det teknisk? Er det let og ukompliceret at logge ind? Responderer læremidlet hurtigt? Er det let at gemme og finde produkter? Er der integreret hjælp til at løse tekni­ske problemer? Er der tilpas begrænset, men tilstrækkelig og forståelig fejlmelding og brugervejledning?


Det fungerer rigtig nemt. Det er tilpas begrænset, så der ikke kan gå så meget i kuk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar