torsdag den 31. oktober 2013

Undervisningsforløb - En hemmelighed - udkast

                     En hemmelighed 

                                         Forslag til et undervisningsforløb



Formål med emnet:
Få kendskab til forskellige genre, (og udvælge en af disse genre) som kan udtrykke emnet "Hemmelighed" med udgangspunkt i en affordance/ metalkassen.
eks.Den episke, lyriske og dramatiske genre, novellegenren, billedanalyse,dramatisering

Brainstorm: Filosofisk snak om hemmeligheden i kisten.

  • hvad en hemmelig kunne være
  • hvorfor har vi dem
  • hvad gør de ved os
  • hvordan handler vi på dem
  • hvordan udtrykker vi dem
  • niveau/grad af hemmelighedens betydning
  • personlige, gruppe, statslige, samfundsmæssige (wisselblover)

Vi slutter timen af med at introducere til webtjenesten :"Todaysmeet" tale om anonymitet.

 Lektien til næste time er: Skriv 3 hemmeligheder i todaysmeet.


Humanistisk vinkel
  • Samtale om alle de udsagn/ hemmeligheder eleverne har sendt via todaysmeet
  • Præsentation af valgmuligheder for at arbejde med projektet.
  • Udvælgelse af et udsagn individuelt eller i en gruppe. DYBDE

Semantisk læremiddel :
Funktionelt læremiddel:
  • Blyant og papir 
  • mobiltelefon
  • opstart på en glogster.
  • I-pad.
  • computer
  • musikinstrumenter. 
Didaktiske læremiddel:
  • filmstriben/undervisning
  • dr.dk/skole
  • apps
  • emu.dk

Eks. på: Hvilken vinkel kan eleverne vælge til overskriften  "Hemmeligheden"
  • skriv en novelle
  • skriv et digt
  • skriv en sms novelle
  • udtryk en hemmelighed via foto,film, kunst osv
  • lav en glogster/blog, hvor du skal forstille dig at være den person, som har en hemmelighed. Hvordan kunne vedkommendes tankeverden se ud visuelt på en blog.evt i dagbogs form, eller som en kollage af tanker
  • lav en lille filmscene som omhandler en hemmelighed.
  • komponer en sang til dit digt
  • find aktuelle samfundsrelevante emner, som omhandler Hemmeligheder

Ingen kommentarer:

Send en kommentar