Hvad er digitale læremidler?
Link til evaluering
En kopi fra : laermiddeltjek.
Modellen tager udgangspunkt i en forståelse af læremidler som de materialer og værktøjer,
der anvendes som midler med læring som mål. Læremidler er altså en samlebetegnelse
for undervisningsmaterialer, -programmer, lærebogssystemer, taskebøger osv.Vi skelner mellem didaktiske, semantiske og funktionelle læremidler.
Didaktiske læremidler er læremidler, der er produceret med henblik på at blive brugt i undervisningen for at fremme elevers læring. Det er typisk lærebogssystemer, men kan fx også være pædagogisk tilrettelagte pc-spil.
Didaktiske læremidler er præget af, at der er en intention om, hvad eleven skal lære og hvordan. Typisk giver de også bud på, hvordan undervisningen skal tilrettelægges.
Semantiske læremidler er alt det, der inddrages i undervisningen, men som ikke er produceret til at blive anvendt i undervisningsmæssige sammenhænge. Det kan fx være en film, en novelle eller en leksikonartikel.
Funktionelle læremidler er de midler og redskaber, der inddrages i undervisningen for at få den til at fungere - fx den traditionelle tavle, interaktive, elektroniske tavler og pc’ere.
Læremiddeltjek er i første omgang udviklet med henblik på at vurdere didaktiske læremidlers potentiale.
http://laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2012/07/Evaluering_af_digitale_l%C3%A6remidler1.pdf
Link: /http://laeremiddel.dk/
Opgave 1: Udvælg 3 eksempler på hhv funktionelle, semantiske og didaktiske læremidler (9 ialt), som du synes har nogle særligt gode egenskaber.
Lav tre indlæg, et for hver kategori, indsæt 3 billeder af læremidlet og tilføj en lille tekst - max 100 ord - med en begrundelse for dit valg.
Husk at indsætte etiket/tag (fx uge44) og lav en fane, der viser indlæggene
foto fra( Malene Erkmanns webtjeneste)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar